Het verschil is gewoon spectaculair

Kathleen en Paul zitten aan de houten tafel met een glaasje water. Ik herken ze van vroeger want ze zijn de ouders van een oude klasgenoot. Hun zoon was vroeger net als ik helemaal niet sportief. Waarschijnlijk hebben we beiden een minder goede herinnering aan de volleyballessen of de rekstokoefeningen die we toen moesten doen. Paul bevestigt dat hun zoon nu sportief is en een gezonde levensstijl heeft. Hun andere zoon traint sinds een paar maanden bij ons en het is die zoon die uit bezorgdheid zijn moeder en vader naar ons heeft doorgestuurd.


Welke soort beweging of sport doen jullie?
Kathleen: "Ik speelde vroeger veel tennis en nu doe ik dat ook nog wekelijks dankzij een goede tennisleraar. "

Paul: "Ik speel golf, een sport die ik vroeger nooit dacht te gaan doen, maar ik doe het graag en het zou fijn zijn om er samen van te genieten.  Het laatste jaar zaten we in een neerwaartse spiraal ."

Kathleen kreeg 14 jaar geleden tijdens een reis in Spanje een zwaar herseninfarct waar een hersenbloeding bovenop kwam. Die revalidatie bracht ook andere problemen met zich mee. Onder andere problemen met de schildklier en een lange behandeling met cortisone zorgden ervoor dat het herstel niet altijd vlot verliep. Ik zie een dappere ingetogen vrouw voor me aan tafel zitten met een sterke man naar haar. Paul was een fanatiek sporter, leidt zijn eigen bedrijf en is erg oplettend naar de gezondheid van zichzelf en zijn vrouw. Ik voel bij hen dat er veel verdriet is geweest, maar ik zie ook opluchting.


Wat doet de training hier met jullie?
Kathleen: "Ik voel me goed door de training. Als ik me hier niet goed zou voelen, zou ik niet komen. Ik ben super gelukkig dat ik nu dingen kan die ik vroeger niet kon. Vroeger moest de kinesist vooral pijn in mijn rug wegmasseren maar door de training hier kan ik nu bij de kinesist de geplande revalidatie doen."

Paul: "Het verschil bij Kathleen is spectaculair. Wat moeilijk ging, gaat nu stukken beter."

Kathleen: "Van zitten terug rechtstaan, gaat nu zonder handen en de oefening daarvoor, doe ik nu ook met gewichten in mijn handen. De oefening met mijn rug en handen tegen de muur (nvdr: wall angel) kan ik nu met beide kanten goed uitvoeren, waar vroeger mijn rechterkant niet meewilde."

Paul:  "Toen we kwamen trainen, waren we twee minuten binnen en Max had al gezien dat haar houding niet goed was. Ze hing heel erg vooraan op haar tenen en daardoor moest ze zichzelf altijd met gekromde tenen sterk houden wat natuurlijk voor klachten zorgde. Met een paar kleine oefeningen veranderde haar houding en daarmee ook de klachten die ze had."

Paul praat met bewondering over zijn vrouw en moedigt haar aan in haar verbetering. Hij gebruikt de woorden 'zelfvertrouwen' en 'gelukkig' vaak.

Kathleen: "Jij doet stiekem ook wel oefeningen thuis."

Paul: "Ik merk zelf inderdaad ook wel verandering. Ik ben meer aan het bereiken dan gedacht. Ik voel dat ik met deze training geen blessures ga oplopen en dat ik zelfs in mijn golfspel een paar dingen aan het veranderen ben.


Wat vind je leuk aan de trainingen met de coach?
Kathleen: "Ik voel me goed hier en ik krijg meer zelfvertrouwen. Dat is het allerbelangrijkste. .."

Paul: "De Functional Training coach kijkt, observeert aandachtig en stuurt dan bij. De kleine stapjes in verandering worden echt bestudeerd en besproken. De trainer kijkt en ziet ons echt. Hij moedigt ook aan. Geen flauwe of neppe aanmoediging maar een echte interesse om ons verder te helpen."


Wil je nog iets bereiken met het sporten?
Samen: "Samen genieten van het golven. Maar vooral het zelfvertrouwen is zo belangrijk. Dankzij de trainingen hier zijn we uit die neerwaartse spiraal geraakt."



Ik herinner me het moment dat Max, mijn man met een filmpje aankwam lopen terwijl ik aan het koken was. Een filmpje waarop Kathleen zelf kon gaan zitten en rechtstaan zonder hulp. Hij was zo enthousiast en huppelde door de kamer. Ik ben trots op Kathleen, Paul, mijn man Max de coach en het coaches team dat we hebben. Want veranderen, dat doe je niet alleen.




Reacties