Over eten en sporten


Een buikje dat in de weg hangt tijdens de buikspieroefeningen, pijnlijke enkels bij het stappen door het extra gewicht dat je meedraagt, een conditie die onder nul zit door het gebrek aan beweging,... 

Je gewicht heeft een invloed op je conditie en je bewegingspatroon. Je hoeft niet obees te zijn om nadelen te ondervinden van extra kilootjes. Gewicht verliezen omdat je in bikini wilt paraderen is één kant, de andere is gewicht verliezen voor je gezondheid. Die bikini, daar pas je ook in met die kilo’s meer, dat zit vooral in je hoofd of in onze maatschappij dat dat ‘niet kan’; maar je gezondheid is belangrijk en overgewicht heeft een aantal nadelen voor je eigen fitheid.



‘S avonds ga ik op de weegschaal staan na de zak chips en de rode wijn en huilen. Huilen dat er een getal staat dat je liever niet ziet. In je bed kruipen en de ochtend nadien een paar rondjes rond je bed lopen en terug op de weegschaal gaan staan om te zien dat er 1,3 kg af is! Wow! Zie je, sport helpt! Oh my god, denkt Max, mijn man dan. Denk je nu echt dat je lichaam ‘s nachts ineens 1,3 kg volwaardig vet heeft weggemoffeld?



Tot 2kg verschil in je gewicht tussen ochtend en avond is normaal. Het is vooral vochtverlies. Waar gaat dat vocht dat je ‘s avonds wel had dan naartoe? In de lucht. Naar je pipiblaas. Naar alle organen van je lichaam, nieren, lever, sponsachtige organen. Overdag vullen ze zich met vocht en in de nacht laten ze dit los in je bloedstroom. Dit kan tot 2kg verschil zorgen op je weegschaal.


Honger na het sporten?
Honger na het sporten is een reactie van ons zenuwsysteem, naar de hypofyse in ons brein. Wat een slim ding toch dat zenuwsysteem. Die stuurt signalen naar onze hersenen om ons te waarschuwen: Pas op, hier wordt meer bewogen, zorg dat er genoeg brandstof binnenkomt.

Vroeger gingen mijn zus en ik op vrijdag om 16u zwemmen met mijn papa. Tegen dat het 17u was, waren we uit het zwembad en gingen we dood van de honger. Mijn zenuwsysteem stuurde elke vrijdag naar mijn brein de vraag voor harde wafels met choco. Ik at die dan maar, omdat mijn zenuwsysteem dat vroeg ;-).


#datwetenwedanookweeral


Reacties